چگونگی تبلیغ متال در کشور1


فعالیت موسیقی متال و ترویج آن با چند وسیله صورت می گیرد:

1.کتاب

در داخل کشور از حدود سال 1375 تا به حال ده ها کتاب عموماً به صورت متن اشعار گروه های معروف همراه با ترجمه ی آن ها می باشند،به چاپ رسیده است.در کنار آن ها ده ها نشریه،غافل از گرایش های اعتقادی و خصوصیات اخلاقی این گروه اقدام به چاپ شعر یا مصاحبه از این گروه ها کرده اند.

در متن این کتاب ها،اشعاری با موضوعات ضدّ دین،خشونت،مسائل جنسی و... موج می زند.در این کتاب ها،نویسندگان با چاپ بیوگرافی و تصاویری از اعضای گروه یا مصاحبه با آن ها اقدام به تبلیغ گروه های موسیقی کرده اند.

در مقدمه عموم این کتاب ها سعی شده این نکته بیان شود که گروهی که کتاب درباره ی آن نوشته شده،گرایش های ضدّ آمریکایی و ضدّ صهیونیسم داشته است و این در حالی است که عموم این گروه ها آنارشیست2هستند و اصلاً با هر حکومت و دولتی مخالف هستند.

در مورد تعداد کتاب های چاپ شده با این مضامین در ایران می توان بیش از پنجاه جلد کتاب را تخمین زد.البته بعضی از گروه های تحقیقاتی تعداد کتاب های چاپ شده در این زمینه را تا دویست عنوان نیز بیان کرده اند.

جوانان علاقه مند بعد از خرید این کتاب ها،کتاب را برای بارها می خوانند (حتی اقدام به حفظ اشعار انگلیسی آن می کنند)و همراه با کتاب کلیپ های غیر مجاز گروه مربوطه را از طریق سی دی های قاچاقی یا ماهواره تماشا می کنند.

بعد از مطالعه ی این کتاب ها،علاقه مندان اطلاعات و نظریات خود را درباره گروه و اشعارش در میتینگ های گفتگو،یا در پارک ها و یا فضاهای اینترنتی انتقال می دهند.

2.برگزاری کنسرت موسیقی

با وجود ممنوع بودن آموزش یا تحصیل موسیقی متال در آموزشگاه های موسیقی،انواع سازهای آن در مغازه ها به فروش می رود و انواع کلاس های آموزشی آن در آموزشگاه های دارای مجوّز،آموزش داده می شود.

عموم جوانانی که به صورت خصوصی زیر نظر استادان یا به صورت عمومی در آموزشگاه ها آموزش دیده اند،علاقه مند به برگزاری کنسرت هستند.تا به حال در بعضی از استان های کشور گروه های مختلف متال موفّق به برگزاری کنسرت شده اند.به اجرای سال 1384 در دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران،جشنواره ی گروه ها در سال 1385 در دانشگاه تهران و همچنین اجرای دیگری در تالار خانه ی معلّم تهران در سال 1385 و اجراهای متعدد دیگری در تهران،اصفهان،شیراز،مشهد و... اشراه کرد.

بر اساس ترفند های گروه ها جهت گرفتن مجوز،اجراها معمولا در دانشگاه ها و در تعطیلات عیدهای مذهبی مانند عید مبعث،عید قربان و... برگزار می شوند.

اجراها معمولا با نورپردازی ها و دکوراسیون ها یا آرایش ها و تیپ های جالب توجه مخاطبان و نوزاندگان همراه است،به شکلی که حراست دانشگاه بعد از برگزاری اجرا و در ایام تحصیلی اجازه ی ورود نوازندگان یا تماشا گران را به دانشگاه با این تیپ ها و آرایش ها نمی دهد.

حتی ممکن است تماشاگران در روز اجرا در مسیر حرکت به دانشگاه توسّط نیروی انتظامی دستگیر شوند.این اتفاق چند سال پیش در شیراز رخ داد و اجرای زیرزمینی یک گروه به خاطر دستگیری تماشاگران که با مینی بوس قصد حرکت به محل اجرا را داشتند،لغو شد.

نکته ی دیگری که قابل توجه است،حضور خبرنگاران خارجی قبل و بعد از اجرا و تهیه ی گزارش های مستند خبری توسّط آن ها می باشد.تا به حال گزارش ها یا برنامه های مستند زیادی توسّط گروه های غربی و اروپایی در مورد موسیقی غربی در ایران ساخته شده است.

3.برگزاری اجراهای زیزمینی

چوندر بیشتر مواقع برگزاری روی سن و یا در اماکن دولتی و عمومی غیر ممکن است،گروه ها اقدام به برگزاری اجراهای زیرمینی می کنند که معمولا در محافل خانگی می گیرد.

در این اجراها،تماشاگران و علاقه مندان به رقص متال می پردازند.این رقص،انرژی زیادی از تماشاگر می گیرد و بعضی از تماشاگران با مصرف قرص،انرژی خود را برای انجام چند ساعته ی آن تقویت می کنند.گاه انجام این رقص برای مدّت زیاد باعث بروز اختلالات جسمی در بین علاقه مندان شده و روانه ی بیمارستان می شوند.

4.تلویزیون و رادیو

در تلویزیون،برنامه هایی که ریتمی تند و نیاز به موسیقی های پرجنب و جوش دارند،مانند برنامه های ورزشی،خبری یا تبلیغات بازرگانی و... از این موسیقی ها در برنامه های خود استفاده می کنند.

البته بعضی از سریال ها یا فیلم های داخلی که محتوای ترسناک یا موضوعات مربوط به شیطان دارند نیز از موسیقی استفاده می کنند که در این صورت موسیقی آن ها توسط آهنگ سازان داخلی استفاده می شود.

استفاده برنامه سازان این موسیقی ها به دلایل زیر است:

1.ساختار این موسیقی ها با محتوای برنامه ها متناسب است و در صورت استفاده نکردن از این موسیقی ها،پیدا کردن موسیقی جایگزین کار مشکلی است.

2.برنامه سازان چون تنها از ساختارمفرّح و شاد این موسیقی ها بهره می گیرند،از محتوای این گروه ها یا گرایش های سازندگان آن آگاه نیستند.به غیر از تلویزیون،این موسیقی در برنامه های رادیویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که برای نمونه می توان رادیو جوان اشاره کرد که بیش از همه از این موسیقی ها استفاده می کند.

البته به غیر از موسیقی ها،تلویزیون تا به حال چندین بار از نشانه ها یا مفاهیم شیطانی در برنامه های خود استفاده کرده که همه به صورت نا آگاه بوده است.

برای مثال،پخش تیزر تبلیغاتی از مؤسسه ای که جایزه ی آن دارای عدد 666 بود یا شعری که بارها در یکی از سریال های تلویزیونی توسّط هنرپیشگان خوانده می شد و این عدد در آن به کار رفته بود.همچنین دکور و لوگوی یکی از برنامه های شبانه ی تلویزیونی که متناسب با یک نشانه ی شیطانی بود.این علائم در برنامه های خارجی کودک و نوجوان نیز مورد استفاده قرار گرفته اند؛مانند:علامت دست شیطان در کارتن مرد عنکبوتی،البته پیش از برنامه های داخلی،فیلم های خارجی پخش شده دارای مشکل بوده اند که از آن جمله می توان فیلم ارباب حلقه ها و هری پاتر و برنامه سینما ماوراء با فیلم هایی مانند کنستانتین و کودک را دعا کن و... اشاره کرد.

5.اینترنت

اینترنت به خاطر آن که رسانه ای با قابلیت فعالیت های زیرزمینی است و ردیابی و شناسایی کاربران در آن عملاً غیر ممکن است،به یکی از رسانه های اصلی شیطان پرستان تبدیل شده و بیشتر گروه های شیطانی برای تبلیغات و بحث و گفتگو از آن استفاده می کنند.

گروه های شیطان پرست در داخل کشور،وبلاگ ها و پایگاه های اینترنتی مختلفی را راه اندازی کرده اند که از طریق آن به تبادل اطلاعات می پردازند.

عموم گروه بلک متال از طریق اینترنت به تبلیغ گروه خود می پردازند،یا موسیقی خود را ار این طریق در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.همچنین همه برنامه ها یا میتینگ ها از طریق اینترنت تنظیم می شوند.

ارتباط با کلیسای شیطانی یا شیطان پرستان خارجی یا سایر گروه های متال دیگر نیز از همین طریق صورت می پذیرد.


1.مقاله ای از موسیقی تا جادو،پیاگاه اینترنتی خبری سیمرغ(با تصرف و تلخیص).

2.آنارشی(Anarchy)در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت،یا به طور کلی جامعه ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است.آنار شیست ها به طور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد می دانند.